جمعه ٢٩ دی ١٣٩٦
 
صفحه اصلی|ايران|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|سوالات متداول|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت
عنوان
Fmenu Not Found
ایران
همدان - غار علي صدر
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[عضویت]
اشتراک خبرنامه
نام :   
ایمیل :   
وضعیت مسلمانان اتیوپی در زمان حاکمیت ملس زناوی (2012 م-1991 م )

 منبع : رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران درآدیس آبابا

 نويسنده : محمد رضا تارتار    ایمیل : mtartar2002@gmail.com

 نوشته شده در تاريخ : 1391/11/17  

وضعیت مسلمانان

در زمان حاکمیت Born Legesse Zenawi یا ملس زناوی

 (2012 م-1991 م ) - اتیوپی

 

کاری از :

محمد رضا تارتار

کارشناس رایزنی فرهنگی ج. ا. ایران در آدیس آبابا

آبان ماه 1391

فهرست :

·       Born Legesse Zenawi یا همان ملس زناوی

·       مسلمانان حبشه تا اتیوپی

·       رشد فعاليت فرهنگی مذهبی مسلمانان

·       وضعیت حال حاضر مسلمانان

·       اوضاع اجتماعی و سیاسی مسلمانان

·       توسعه آموزشی و فرهنگی در میان مسلمانان

·       یک سوال

·       گاه شمار ملس زناوی از تولد تا مرگ

o      سال 1955 میلادی

o      سال 1974 میلادی

o       سال 1975 میلادی

o      سال 1989 میلادی

o      سال 1991 میلادی

o      آگوست سال 1995 میلادی

o      ژوئن سال 1995 میلادی تا ژوئن سال 1996 میلادی

o      سال 1998 2000 میلادی

o      سال 2005 میلادی

o      دسامبر سال 2006 میلادی

o      سال 2010 میلادی

o      آوریل سال 2011 میلادی

o      مارس سال 2012 میلادی  

o      June سال 2012 میلادی

o      July سال 2012 میلادی

o      2012 میلادی

·       پی نوشت

 

 

 

Born Legesse Zenawi یا همان ملس زناوی :

Born Legesse Zenawi یا همان ملس زناوی (۸ مه ۱۹۵۵ میلادی - ۲۰ اوت ۲۰۱۲ میلادی ) از سال ۱۹۹۱ میلادی تا ۱۹۹۵میلادی  رئیس‌جمهور اتیوپی و از سال ۱۹۹۵ میلادی تا زمان مرگ ( سال ۲۰۱۲ میلادی ) نخست‌وزیر اتیوپی بود.

ملس زناوی در سال ۱۹۹۱ میلادی به عنوان یک رهبر جنبش چریکی ، در پی یک انقلاب مارکسیستی ، حکومت منگیستو هایله ماریام را شکست داده و به قدرت رسید . وی خیلی زود به عنوان رهبری اصلاح ‌طلب در سطح بین‌المللی مطرح شد ، هرچند منتقدانش او را به سرکوب مخالفان متهم می‌کردند . زناوی از هم‌ پیمانان غرب بود و او را مسئول رونق اقتصادی اتیوپی در دهه گذشته می‌دانند . او رشد اقتصادی ۳٫۸ درصدی این کشور در دهه ۱۹۹۰ میلادی را به ۱۰ درصد در سال ۲۰۱۰ میلادی رساند . ملس زناوی از متحدان آمریکا در جنگ علیه تروریسم بود.

زناوی که سال‌های متمادی در حقیقت رهبری سیاسی و فکری اتیوپی را بر عهده داشت ، در اتحاد با جهان مسیحیت نقش موثری در منطقه شاخ آفریقا بازی می‌کرد . او در تحولات سودان ، سومالی و همچنین دیگر درگیری‌ها و پرونده‌های مهم آفریقایی حضور داشت. دولت تحت رهبری نخست وزیری ملس زناوی مروج سیاست فدرالیسم قومی بوده و قدرت زیادی به مقامات محلی متکی به سیاست نژادی اعطاء نموده ‌است .

آدیس‌آبابا پایتخت اتیوپی در دوره نخست‌ وزیری وی به مرکز دیپلماتیک آفریقا تبدیل شده بود و به عنوان مقر دایمی اتحادیه آفریقا نقشی به سزا در حل و فصل مسایل مبتلا به این قاره ایفا می‌کرد . مهم‌ترین ناکامی زناوی در اتیوپی ، جدا شدن منطقه اریتره از این کشور و عدم دسترسی اتیوپی به آب‌های آزاد بود که باعث دخالت‌های گسترده در سومالی برای رسیدن به دریاهای آزاد بود.

در مسائل امور داخلی ، زناوی مورد انتقاد شدید سازمان‌های حقوق بشر بود که او را متهم می‌کردند به آزار اقلیت‌های قومی ، از جمله سومالیایی‌های شرق منطقه اوگادن که سابقه دیرینه آشوب داشته‌اند.

 

مسلمانان حبشه تا اتیوپی :

        «حبشه» نام آشنايي براي مسلمانان است . حبشه نخستين پايگاه اسلام و مأمن برخي از صحابه بزرگ پيامبر اسلام صلي ‏الله‏ عليه ‏و‏آله است . پيش از آن که اسلام در جزيرة العرب بسط يابد ، در جريان نخستين هجرت مسلمانان به حبشه وارد شد.

حبشه به علت پذيرايي از مسلمانان مهاجر ، از جهاد اسلامي مستثناء شد . نجاشي ، نخستين پادشاهي بود که به اسلام گرويد و مزار وي اکنون زيارتگاه مسلمانان اين کشور است.

هر چند مسلمانان طي قرون 15 تا 17 ميلادي دولت شهرهاي مستقل را در شرق فلات اتيوپي تأسيس کردند ، به علت اختلاف‏هاي قومي با يکديگر اتحاد نداشته ، مجبور بودند براي در امان ماندن از تهاجم حکومت مسيحي ، جزيه سنگيني را به حکومت حبشه بپردازند.

اسلام در آغاز ميان عشاير ساحل درياي سرخ رايج شد ؛ سپس به سمت شمال و بلندي‏هاي شرقي گسترش يافت . گسترش اسلام با عربي شدن ساکنان اتيوپي همراه نبود ؛ بلکه سازمان‏هاي اجتماعي آنان به همان صورت محفوظ ماند ؛ هر چند از اين زمان به بعد ، آثار مسيحيت در سواحل درياي سرخ از ميان رفت و راه‏هاي ارتباطي آکسوم به دست مسلمانان افتاد .

نام اتيوپي از آئتيوپياي ( Aethiopia )  لاتين ، از واژه اتيوپياي( Ethiopia ) يوناني وارد زبان‏هاي اروپايي شده است . اين نام به معناي سرزمين تيره پوستان يا صورت سوختگان است ؛ چنان که «حبشه» را کشور سياهان گويند که با تلفظ آبيسينيا      Abyssinia )  ) به زبان‏هاي اروپايي نيز راه يافته و در اصل، عنوان طايفه‏اي بوده است که از سرزمين‏هاي عربي به شاخ آفريقا کوچ کرده‏اند . امروزه در اتيوپي ، نام «حبشه» به طور رسمي منسوخ شده است.

 

رشد فعاليت فرهنگی مذهبی مسلمانان اتیوپی

در 15 سپتامبر 1975 ميلادي هيأتي به سرپرستي حاج محمد ثاني حبيب ، امام مسجد انور به همراه نمايندگان مسلمانان استان‏هاي گوناگون کشور با سرهنگ امان ميکائيل عاندوم رئيس شوراي نظاميان ( DERG )  و وزير دفاع ملاقات کردند . در اين ديدار ، امام مسجد انور از طرف مسلمانان اتيوپي حمايت خود را از تحولات جاري اعلام کرد.

در 22 سپتامبر 1975 میلادی حکومت جديد اعلام کرد که تعطيلات مذهبي و ملي را براي مسيحيان و مسلمانان رعايت خواهد کرد و بر همين اساس براي نخستين بار عيد قربان (الاضحي) به صورت تعطيل رسمي در نظر گرفته شد.

سالروز ولادت پيامبر اکرم صلي ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله براي نخستين بار روز سه شنبه 24 مارس 1975 میلادی به صورت تعطيل رسمي اعلام شد .

 نخستين مقاله روزنامه آديس زمن که پس از انقلاب فردي مسلمان به نام عبدالله طيب آن را نوشت ، با عنوان «اسلام و سوسياليسم» به چاپ رسيد.

با ملي شدن زمين‏هاي شهري و منازل مسکوني در ژوئيه 1975 میلادی بسياري از افراد به ويژه بازرگاناني که در زمينه واحدهاي مسکوني اجاره‏اي سرمايه گذاري کرده بودند ، از مهم‏ترين منبع درآمدشان محروم شدند.

در دسامبر 1974 میلادی کميته‏اي تشکيل شد و از مسلمانان خواست تا پوست‏هاي گوسفندهاي قرباني خود را در عيد قربان به اين کميته تحويل دهند .

در ژانويه 1975میلادی  مسلمانان اتيوپي مبلغ قابل توجهي به قربانيان قحطي زده کمک کردند .

در فوريه 1979 میلادی نيز به مناسبت عيد فطر ، امام مسجد جامع انور ، به طور رسمي از مؤمنان خواست تا در کميته کمک به قحطي زدگان مشارکت کنند.

از آغاز سال 1979 میلادی گزارش‏هاي رسمي درباره اعياد اسلامي که در روزنامه دولتي آديس زمن به چاپ مي‏رسيد ، به تدريج کوتاه‏تر مي‏شد . اين امر نشان‏دهنده اين مطلب بود که دولت به امور مذهبي بي‏توجهي مي‏کند .

در سال‏هاي بعد ، از ذکر گزارش‏هاي تفصيلي در خصوص اعياد اسلامي به طور کلي پرهيز مي‏شد و فقط براي آگاهي عموم اطلاعيه هايي به چاپ مي‏رسيد .

طبق نظر کلاپهام( Clapham )  طي دوران سلطنتي حتي يک وزير مسلمان در دولت وجود نداشت و از ميان 138 مقام بلندپايه دولتي ، فقط شش پست از آنِ مسلمانان بود.

کوشش‏هاي مستمر مسلمانان براي تأمين شناسايي قانوني مجلس اعلاي امور اسلامي اتيوپي در طول دوران حکومت نظاميان به نتيجه نرسيد . هرچند اين مجلس عملاً موجوديت و فعاليت داشت ، موجوديت و فعاليت آن از پايه‏هاي قانوني يا شناسايي رسمي ناشي نمي‏شد ؛ بلکه فعاليت مجلس مديون تصميم جدي ، پيگيري و قدرت کساني بود که آماده بودند به هر قيمتي موجوديت آن را حفظ کنند.

در دوران جديد به نظر مي رسيد که تشکيل مجلس شواری اعلاي امور اسلامي ، دستاورد مهم و نتيجه مبارزات مسلمانان اتيوپي بوده است . با وجود چالش‏هاي مبارزات داخلي براي به دست گرفتن قدرت در ميان رهبران مسلمانان و تقسيم شدن آن‏ها به سبب مجموعه‏اي از مسائل مانند درگيري‏هاي شخصي و مشکلات گوناگوني از قبيل نداشتن تجربه مديريتي و تشکيلاتي ، اختلاف بر سر موضوع تخصيص بودجه و ميزان کنترل بر بخش هاي تشکيل دهنده ، در نتیجه مجلس توانسته است رهبري مؤثري در امور مسلمانان به ويژه در زمينه مناسبات خود با حکومت و جهان اسلام از خود نشان دهد.

در سپتامبر 1991 میلادی تجديد ساختار اساسي مجلس آغاز شد . پيش از آن در انتخاباتي که براي رياست مجلس در اکتبر  1990 میلادی ، حدود شش ماه بعد از فوت بنيانگذار آن ، عالم معروف و محبوب حاج حبيب ثاني صورت گرفته بود ، عمر حسين عبدالواحد ، رئيس دادگاه‏هاي شريعت تا برگزاري انتخابات سراسري و قانوني به رياست موقت مجلس برگزيده شد . اين دومين باري بود که اعضاي مجلس ، خودشان رئيس مجلس را برمي‏گزيدند.

 

 

وضعیت حال حاضر مسلمانان :

جمهوري فدرال دمکراتيک اتيوپي يکي از قديمی ‏ترين سرزمين‏هاي مستقل در جهان است .  اين کشور از حدود 2 هزار سال قبل که حبشه نام داشت ، تاکنون به صورت مستقل اداره شده است .

مسلمانان اتيوپي طي دوران حکومت‏هاي حاکم بر اين کشور موقعيت خوبي نداشته و داراي حداقل حقوق اجتماعي ، سياسي و اقتصادي بودند . با اين حال هنگام اشغال اتيوپي به وسيله نيروهاي ايتاليايي ، تغييراتي در وضعيت آن‏ها پديد آمد و آزادي‏هاي بيشتري براي مردم مسلمان آن کشور فراهم شد .

در هر حال ، با روي کار آمدن دولت هايله ماريام ، تغيير عمده‏اي در وضعيت رسمي کليساي ارتدوکس اتيوپي و ساير مذاهب پديد آمده است .

در سال 1975 میلادی رژيم منگيستو ، کليسا را که مالک اصلي زمين‏ها در دوران پادشاهي بود ، کنار زد و در اوايل سال 1976 میلادی پاترياک کليسا را از کار برداشت . حکومت منگيستوهايله ماريام اعلام داشت تمام مذاهب با يکديگر برابر هستند و تعدادي از روزهاي مقدس مسلمانان نيز در تعطيلات رسمي کشور گنجانيده شد . به‏ رغم تمام اين تغييرات ، دولت مرکزي براي ايجاد اختلاف ميان مسلمانان و مسيحيان مي‏کوشيد.

با روي کار آمدن جبهه آزادی بخش تیگرای جزو ائتلاف حزب حاکم PRDEF  در سال 1991 میلادی اجماع قاطعي به وجود آمد که دوراني با آزادي‏ها و نتايج به نسبت مهمي براي مسلمانان آغاز شد . يکي از دستاوردها اين بود که محدوديت وضع شده براي سفر به مکه رفع شد . دستاورد ديگر، پايان يافتن سانسور و رفع ممنوعيت واردات متون ديني و به ويژه قرآن کريم بود . برپايي جشن‏هاي مربوط به اعياد اسلامي در محل استاديوم و اجازه تکميل ساختمان مساجد نيز از تغييرات مهم بود.

با اين حال ، شايان ذکر است در قانون اساسي جديد اتيوپي که در سال 1994 میلادی به تصويب رسيد ، بر جدايي مذهب از سياست تأکيد شده است.

در حال حاضر، مجلس اعلاي امور اسلامي اتيوپي و آديس آبابا که در سال 1995 میلادی تأسيس شدند ، مهم‏ترين سازمان‏هاي اسلامي هستند که مسؤوليت رسيدگي به امور مسلمانان اتيوپي را به عهده دارند .

طی آمار غیر رسمی بدست آمده جمعیت مسلمانان در اتیوپی بالغ بر 56 درصد جمعیت کنونی اتیوپی می باشد ، بیشتر مسلمانان از فرقه شافعی مذهب و تعداد اندکی از آنها از فرق حنیفیه ، مالکی ، اسماعیله هستند .

        در میان مسلمان ترین کشورهای  ناسیونالیستی جهان ، جمهوری فدرال دموکراتیک اتیوپی بعد از عربستان سعودی ، سودان ، عراق ، افغانستان مسلمانان بیشتری را در خود جای داده است .

        مورخان اتیوپیایی و دیگر مورخین ، اتیوپی را به دید یک کشور مسیحی بر جهانیان معرفی می کنند . ولی با بررسی تاریخ و حضور مسلمانان می توان دریافت که گروه های مختلف مسلمانان در بیشتر نقاط کشور حضور چشم گیری دارند که به زبان امهری و تیگرا صحبت می کنند .

        گسترش دین اسلام در اتیوپی و افزایش روز افزون پیروان آن در بیشتر مناطق شرق ، جنوب شرق ، غرب متمرکز هستند ، و در منطقه شمالی آن می توان به گروه های قومی : اورومو ، سومالی ، عفار و سیدامو اشاره داشت . حضور مسلمانان در منطقه نشان از ارتباط مسالمت آمیز میان مسیحیان و مسلمانان بوده است .

        در حال حاضر جمعیت مسلمانان در پایتخت بالغ بر سه میلیون نفر می باشد ، که هر جمعه ، جمعیت کثیری از مسلمانان در مراسم پر فیض نماز آدینه حاضر می شوند .

 

 

 

اوضاع اجتماعی و سیاسی مسلمانان :

وضعیت اجتماعی و سیاسی مسلمانان از سال 1991 میلادی و با به قدرت رسیدن ملس زناوی نمایان شد و مسلمانان از نظر شهروندی به جایگاه مطلوبی رسیدند .

در قانون اشاراتی به دادگاه اسلامی ، رسیدگی به وضعیت مدارس اسلامی ، تشویق در آموزش زبان عربی ، برابری در میان دیگر ادیان ، به رسمیت شناختن تعطیلات مذهبی مسلمانان و دیگر مباحث تاکید شده است ، ولی در فهرست اعلام شده تفاوتی میان مناسبت های مسیحیان و مسلمانان مشاهده می شد .

همچنین در فعالیت ورزشی شرایط خوبی برای مسلمانان در نظر گرفته شد و بر این اساس مسلمانان مجاز بودند تا در امور ورزشی حضور فعال داشته باشند .

در سخنرانی ملس زناوی در میان اقشار مردم به این نکته اشاره شده است که : در میان مسلمانان و مسیحیان نباید هیچگونه تفاوتی وجود داشته باشد و همه با هم برابر هستند، و حضور فعال آنان  را در  شورای عالی امور اسلامی خواستار شد . تا در امور آموزش و پرورش و انتشار کتب اسلامی و ساخت مساجد نقش موثری داشته باشند تا از این طریق در فضای باز دموکراتیک از  جایگاه خوبی برخوردار باشند .

قانون اساسی اتیوپی در سال 1995 میلادی مورد بازبینی مجدد واقع شد . و از فعالیت گروه های خاص همچون جبهه آزادی بخش اورومو و جهاد اسلامی جلوگیری به عمل آمد .

 

توسعه آموزشی و فرهنگی در میان مسلمانان :

        دولت با گسترش گروه ها و مدارس اسلامی در مناطق آدیس آبابا ، هرار ، دیردووا و دیگر مناطق موافقت به عمل آورد و هدف از این موافقت ایجاد مدارس برای آموزش و یادگیری در آموزش و پرورش ، گسترش دانشجویان مسلمان و فرا گیری زبان عربی به عنوان دروس پایه در نظر گرفته شد . ولی در عمل مدارس برای مسلمانان محدود و ادامه تحصیل برای دانش آموزان مسلمان در مدارس دولتی دشوار گردید ، و این برخورد باعث شد تا تاسیس مدارس قرآنی در مناطق مسلمان نشین کشور  گسترش یابد .

مدارس قرآنی تاسیس شده شامل ، سطوح اولیه و آموزش عالی بود . ابتدا دانش آموزان در مرحله اولیه اقدام به یاد گیری خواندن و نوشتن به زبان عربی می نمودند و سپس بعد از گذراندن دوره مذکور در سطوح بالا و در درون کالج های اسلامی به فراگیری فقه و قواعد انگلیسی و تفسیر می پرداختند . در مناطق مسلمان نشین بیشتر مدارس اسلامی هستند و مساجد موجود در منطقه توسط گروه های مسلمانان به ثبت رسیده و به آنها معلم اعزام
می شود تا به دانش آموزان دروس دینی و معارف اسلامی بیاموزند .

در این میان طی بررسی و ارزیابی بزرگان ، مسجد و مراکز آموزش عالی ، گروهی از دانشجویان برتر برای فراگیری دروس اسلامی به کشورهای همسایه و دیگر کشور همچون : قاهره ، مدینه ، خارطوم و دمشق اعزام می شدند تا بعد از فراگیری دروس عالیه با افتخار به میهن خود بازگشته و به انجام امور دینی و آموزشی  بپردازند .

مشارکت مردم در مدارس قرآنی اتیوپی هم جنبه اجتماعی دارد و هم جنبه کسب و کار ، با این حال می توان این گونه بیان داشت که وضعیت موجود از نظام و انضباط قرآنی مستحکمی برخوردار نیست .

فعالیت های اسلامی حاضر ، غیر اصولی و بر اساس آموخته های انجام شده صورت
می گیرد و فقر کامل در میان خانواده مسلمانان نشان از ضعف در آموزش و تامین نبودن در فراگیری دروس لازمه و اساتید مجرب می باشد .

با درنظر گرفتن موارد مذکور می توان دریافت که مدارس و کالج های اسلامی حاضر نیاز به کمک رسانی از جانب کشورهای اسلامی دارند تا با حمایت و پشتیبانی مالی نسبت به تقویت و گسترش فعالیت آنها همت گمارند .

در 5 اوت سال 1995 میلادی جمهوی اتیوپی عنوان فدرال را به ثبت اعضا رساند . که شامل 9 ملیت مجزا و 2 شهر بزرگ خودمختار است . شهرهاي خود مختار اين کشور عبارتند از :

 آديس آبابا ( Addis Ababa ) و دیردووا ( Dire Dawa ) و از ساير بخش‏هاي اتيوپي مي‏توان به عفار ( Afar ) ، امهرا  ( Amhara )، قومس( Gumaz ) ، جمبله Gambela ) ) ، هرار ( Harar ) ، اروميا( Oromia )  و سومالي( Somali )  اشاره کرد ، در این میان هفت منطقه  خواستار استفاده از زبان رسمی خود شدند .

یک سوال :

چرا دانش آموزان و دانشجویان مسلمانان اتیوپی در مدارس دولتی متوسطه و دانشگاه فنی حضور فعال ندارند ؟

در واقع می توان گفت : در میان گروه های اسلامی خصومت قابل توجهی موجود است. با خصومتهای موجود می توان نتیجه گرفت که اکثریت دانش آموزان و دانشجویان مسلمانان تمایل زیادی به یادگیری و اتمام دوره دبیرستان و یا تحصیلات دانشگاهی نداشته و بیشتر در  امور ملکی  و تجاری فعالیت می کنند .

مسلمانان اتیوپی بر این اصل پایبند هستند که تا زمانی که در مدارس دولتی زبان عربی تدریس نشود از ثبت نام فرزندان خود جلوگیری به عمل خواهند آورد . در زمان حاکمیت منگیستو هایله ماریام تمام مدارس دولتی موجود ، تنها از زبان امهری به عنوان زبان رسمی پیروی می کرده اند .

قابل توجه اینکه در دانشگاه ها شمار بسیاری از دانشجویان مسلمان از حقوق مدنی برخوردار نبودند . همچنین در مدارس قرآنی از دانشجویان سکولار ثبت نام به عمل نمی آمد . در امور شغلی بیشتر مسلمانان منطقه جز بزرگترین معامله گران شهر در امور دامی محسوب می شوند ، به عنوان مثل این گروه از مردم فرزندان خود را از امکانات آموزشی موجود در مدارس کشور منع کرده و به امور دامپروری می پردازند . لذا ، مسلمانان با منع کردن فرزندانشان در عرصه آموزشی موجود در کشور ، حضور آنها را در مدارس و دانشگاه ها کمرنگ کرده اند .

دانش آموزان مسلمان پس از گذراندن دوره های آموزشی در مدارس قرآنی و فارغ التحصیل شدن وارد عرصه تجارت شده و در این حرفه از تجار موفق محسوب می شوند . به عنوان مثل در شهر هرار که یکی از شهرهای مذهبی از صدر اسلام محسوب می شود ، دین اسلام در میان مردم اورومو گسترش یافته است ، دانش آموزان پس از ثبت نام در مدارس قرآنی به ادامه تحصیل می پردازند ، طی آمار موجود بالغ بر یک هزار دانش آموز در این مدارس مشغول به تحصیل بوده اند . این گروه از دانش آموزان پس از فارغ التحصیلی جز معامله گران موفق منطقه محسوب می شوند .

مسلماً نقش مساجد و کلیساها در یادگیری مردم اتیوپی بی تاثیر نبوده است . در آمار موجود ، اکثریت جمعیت زنان کشور از بی سوادی مطلق رنج می برند و جمعیت مردان تحصیل کرده در حال افزایش است . تصور می شود اقدام مسلمانان اتیوپی در افزایش مدارس قرآنی و نگرش مثبت به فراگیری قرآن در کشور نسبت به فعالیت مسیحیان منطقه توسط آموزش و پرورش اتیوپی فراتر است .

اکثریت به اتفاق دانش آموزان مسلمانان پس از فارغ التحصیلی از مدارس و کالج های اسلامی در منطقه برای ادامه تحصیل و فراگیری علوم قرانی و اسلامی جذب دانشگاه الازهر در مصر و مراکز اسلامی آموزش عالی در خارج از کشور می شدند البته جذب این افراد در دادگاههای شریعت بی تاثیر نبوده است . انگیز ورود به این گونه دادگاهها در واقع ایجاد عدالت و برپایی شریعت اسلامی در دعاوی و مشکلات ایجاد شده در منطقه بوده است .

همانطور که در تاریخ آمده تا سال 1991 میلادی دولت های نظامی در اتیوپی به شدت تولید و گردش هر شكل ادبیات اسلامی ، از جمله کتاب ها ، مجلات و روزنامه ها را محدود کرده بودند تا اینکه با سرنگونی دولتهای پیشین و ایجاد دولت جدید و ایجاد زمینه فعالیت مذهبی در منطقه ، مسلمانان اقداماتی را برای اصلاح وضعیت فرهنگ اسلامی در اتیوپی به اجرا گذاشتند . واقعیت موجود گویای این مطلب است که تا سال 1991 میلادی به خاطر محدودیت های حاکم در کشور آثار ادبی اسلامی به ثبت نرسیده است .

البته با تمام مشکلات موجود تعدادی از نویسندگان مسلمان آرام ننشسته و دست به قلم شده اند که می توان به « the Message of Islam » پیام از اسلام عبدل یوسف در سال 1988/1989 میلادی و کتاب اصول صلح « Principles of Islam » نوشته محمد جمال مختار در سال 1989 - 1990 میلادی و دیگر نوشته های موجود اشاره داشت .

سال 1991 میلادی در واقع سال دوره تحول در تاریخ ادبیات اسلامی اتیوپی محسوب می شود . سالی که شاهد رونق کتاب های اسلامی ، روزنامه ها و مجلات اسلامی و همچنین شکوفایی صنعت چاپ و نشر اسلامی و کتابخانه های اسلامی در منطقه گردید .

در سپتامبر سال 1992 میلادی ماهنامه « بلال » توسط گروهی از مسلمانان اتیوپی به چاپ رسید ، چاپ این ماهنامه تحولی بود در بیداری اسلامی مردم و اگاهی بیشتر از اصول دینی و شناخت آگاهانه از دین مبین اسلام ، البته در این میان مجلات اسلامی دیگری به چاپ رسید که در بیداری مسلمانان منطقه بی تاثیر نبودند . یکی از اصلی ترین مباحث موجود که در ماهنامه بلال به آن تاکید شد نقدی بر شورای عالی امور اسلامی اتیوپی و اقدام برای اصلاحات نامیده شده بود .

همچنین مجله پیام اسلامی ، با مجوز انتشار شورای عالی امور اسلامی توسط انجمن اسلامی به دو زبان عربی و امهری در هشت صفحه منتشر شد ، اما این نشریه به دلایل مشکلات مالی متوقف شد .

از سال 1996 میلای تعدادی محدودی از نشریات اسلامی با موافقت شورای عالی امور اسلامی اتیوپی مجوز انتشار گرفتند که عبارت بودند از :

  القدس الكوثر -  Hayat  -   Hijtb -  Dfortnighlty  ، در تداوم این فعالیت بسیاری از محققان و نویسندگان مسلمان مطرح منطقه اقدام به چاپ دست نوشته های خود به دو زبان امهری و عربی نمودند .

البته این اقدام محدود به چاپ و انتشار دست نوشته های نمی شد و در این میان تعدادی نیز اقدام به ترجمه کتابهای عربی به امهری کردند که قابل توجه بود 0

 

 

 

 

گاه شمار ملس زناوی از تولد تا مرگ  :

ملس زناوی (۸ مه ۱۹۵۵ میلادی  - ۲۰ اوت ۲۰۱۲میلادی ) از سال ۱۹۹۱ میلادی تا ۱۹۹۵ میلادی رئیس‌جمهور اتیوپی و از سال ۱۹۹۵ میلادی تا زمان مرگ ( سال ۲۰۱۲ میلادی ) نخست‌وزیر اتیوپی بود.

·       سال 1955 میلادی :

o      Born Legesse Zenawi در 8 می 1995 میلادی در منطقه تیگرای متولد شد . بعد از شکست حکومت کمونیست در کشور نام خود را به نام ملس زناوی تغییر داد .

·       سال 1974 میلادی :

o      از دانشکده پزشکی انصراف داد و برای مبارزه بر علیه حکومت دیکتاتوری منگیستو هایله ماریام به منطقه تیگرای بازگشت .

 

 

·        سال 1975 میلادی :

o      اقدام به تاسیس جبهه آزادی بخش مردم تیگرای نمود .

·       سال 1989 میلادی :

o      رهبری جبهه آزادی بخش مردم تیگرای را عهده دار شد . نظر به گسترش زمینه مبارزات خود در منطقه با حکومت دیکتاتوری اقدام به تشکیل جبهه انقلاب دموکراتیک با مشارکت گروه های قومی مختلف نمود .

·       سال 1991 میلادی :

o      با ورود مبارزان و شورشیان جبهه انقلاب دموکراتیک مردم اتیوپی به پایتخت «آدیس آبابا » حاکم وقت منگیستو هایله ماریام به زیمباوه فرار کرد .

o     دو ماه بعد ، پس از سرنگونی هايله ماريام ، زناوي از سال 1991 میلادی تا 1995 ميلادي رييس دولت انتقالي اتيوپي و رييس شوراي نمايندگان كشور شد.

·       آگوست سال 1995 میلادی :

o     رسماً جمهوری دموکراتیک فدرال اتیوپی به رای اکثریت آراء رسید و انتخابات توسط جبهه دموکراتیک انقلاب مردم اتیوپی انجام پذیرفت . ملس زناوی برای اولین به عنوان نخست وزیر اتیوپی انتخاب شد .

    ژوئن سال 1995 میلادی تا ژوئن سال 1996 میلادی :

o     ملس زناوی  به مدت يك سال به عنوان رييس اتحاديه آفريقا منسوب شد .

·       سال 1998 2000 میلادی :

o      بار دوم در سال 2000 ميلادي به عنوان نخست وزیر اتیوپی منسوب شد .

o     میان نظامیان اتیوپیایی و جبهه آزدای بخش اریتره  درگیری به وقوع پیوست ، البته این درگیری های از سال 1993 میلادی زمینه سازی شده بود و علت ان به خاطر تعیین خط مرز میان دور طرف بود که در این میان هشت هزار نفر جان خود را از دست دادند .

·       سال 2005 میلادی :

o     بار سوم در سال 2005  ميلادي به عنوان نخست وزیر اتیوپی منسوب شد .

o      مردم اتیوپیایی به عنوان اولین انتخابگران حاضر به دموکراتیک این کشور رای دادند . و برنده CUD گردیدند و از حمایت های اپوزیسیون واقع شدند . اما دیری نپاید خشونت ها در  آدیس آبابا به علت دستکاریس در انتخابات انجام شده توسط جبهه انقلاب دموکراتیک مردم اتیوپی بالا گرفت و در این درگیریها 193 نفر از معترضان و هفت تن از نیرهای سرکوب گر کشته شدند .

·       دسامبر سال 2006 :

o     دولتمردان اتیوپی برای سرکوب مبارزان جنبش اسلامی شبه نظامیان سومالی  نیروی های سرکوب گر اتیوپیایی را روانه منطقه سومالی نمودند .البته تحلیگران اینگونه بیان داشتند که در این سرکوب ، ملس زناوی از حمایت ویژه ایالات متحده برخوردار بود و این ارتباط همچنان میسان آمریکا و کشورهای غربی پابرجا است . با این لشگر کشی بالاخره نیروهای جنبش اسلامی سومالی در سال 2009 میلادی از منطقه سومالی عقب نشینی کردند .

·       سال 2010 میلادی :

o  آخرين بار (بار چهارم ) در انتخابات سال 2010 ميلادي به عنوان نخست وزير جمهوري فدرال دمكراتيك اتيوپي منسوب شد .

o      

o  برای آخرین باردر انتخابات سال 2010 ميلادي به عنوان نخست وزير جمهوري فدرال دمكراتيك اتيوپي انتخاب شد .

o  در انتخابات سال 2010 ميلادي مخالفان وي ( ملس زناوی ) را به تهديد و ترساندن و جلوگيري از فعاليت آزادانه ساير كانديداها متهم نمودند . حزب وي در اين انتخابات قريب به اتفاق كرسي ها را از آن خود كرد ، در حالي كه بزرگترين ائتلاف مخالفان تنها يك كرسي را بدست آورد . در هر حال وي تا قبل از مرگ 21 سال در اتيوپي حكومت كرده بود.  

o     لذا جبهه دموکراتیک ( EPRDF) در انتخابات دوره 547 کرسی از نمایندگان مجلس پارلمانی را به خود اختصاص داد . ملس زناوی در دوره چهارم به عنوان نخست وزیر انتخاب گردید . ناظران اتحادیه اروپا و ایالات متحده اعلام داشتند ، انتخابات انجام شده فاقد استاندارد بین المللی می باشد و بدین منظور رهبران اپوزیسیون خواستار اجرای دوباره انتخابات شدند.

·       آوریل سال 2011 میلادی :

o      دولت اتیوپی در یک اقدامی آشکار حمایت سریع و روش خود را از گروه های شورشی اریتره برای سرنگونی رئیس جمهوری  Isaias Afwerki آن کشور اعلام داشت .

 

 

·       مارس سال 2012 میلادی :

o     اتیوپی رسماً اعلام داشت نیروهای نظامی خود را برای سرنگونی شورشیان اریتره ای به خاک این کشور روانه خواهد کرد . و این آغازگر اولین درگیری میان دو طرف بود.

·       June سال 2012 میلادی :

o      ورود نیروهای نظامی اتیوپی بعد از سال 2011 میلادی دوباره اتفاق افتاد .

·       July سال 2012 میلادی :

o      شایعاتی در خصوص بیماری ملس زناوی پس از اجلاس سران اتحادیه آفریقا در ادیس آبابا پخش شده که بیماری وی وخیم اعلام شده است .

·       2012 میلادی :

o     در سال ۲۰۱۲ میلادی گزارش‌های متعددی از بیماری نخست وزیر اتیوپی و بستری شدن او در بیمارستان در ماه ژوئیه انتشار یافته بود اما دولت این کشور جزئیاتی در این مورد منتشر نمی‌کرد . شایعات در رابطه با بیماری او هنگامی آغاز شد که زناوی در اجلاس اتحادیه آفریقا در شهر آدیس آبابا شرکت نکرد . ملس زناوی آخرین بار ماه ژوئن در اجلاس گروه بیست در مکزیک در انظار عمومی دیده شده بود .

o     در آگوست سال 2012 میلادی تلویزیون دولتی  اتیوپی رسماً مرگ ملس زناوی را به علت بیماری عفونی اعلام داشت . تلویزیون دولتی اعلام داشت : او در بیمارستانی خارج از کشور که بیش از دو ماه درمان ایشان به طول انجامید در گذشته است .

o  ملس زناوی برای درمان بیماری سرطان به یکی از بیمارستان های مجهز کشور بلژیک - بروکسل اعزام و مورد معالجات پزشکی و عمل جراحی قرار گرفت تا اینکه در آگوست 2012 میلادی برابر با مرداد ماه 1391 هجری شمسی در همان کشور در سن 57 سالگی بر اثر بیماری عفونی درگذشت  .

o     تابوت ملس زناوی با حضور هزاران تن از مردم اتیوپی از کاخ ملی به محل برگزاری مراسم در میدان بزرگ مِسکِل در آدیس آبابا منتقل شد. سران و مقامات تعدادی از کشورهای آفریقایی نیز برای شرکت در مراسم در جایگاه مخصوص ایستاده بودند.

o      آقای هایله ماریام دسالگن معاون ملس زناوی بعد از مرگ وی رسماً در سپتامبر 2012 میلادی بعد از قرائت سوگندنامه در جمع حاضرین داخلی و خارجی به عنوان نخست وزیر جدید تا سال 2015 به این سمت منسوب شد .

پی نوشت :

§         أوضاع المسلمين في إثيوبيا في عهد ملس زيناوي / الاسم: يحي محمد محمود/ التعليق : عزيز الكاتب حياك الله اذا كنت تتحدث عن المسلمين في عهد ملس زيناوي ليس من الحكمة ان تقدم تعداد السكاني قبل سنوات أما اليوم تعداد لسكاني شعب الاثيوبي يكون أكثر من 86 مليون نسمة وشكرا .

§                     http://www.islam4africa.net/index.php/manarate/index/14/81

§                     http://www.kassalahome.com/php/index.php?showtopic=12884&mode=threaded&pid=133767

§               گفتمان تاريخي مسلمانان اتيوپي نوشته دكتر حسين احمد استاد يار دانشگاه آديس آبابا - مترجم: محمد حسين - مظفري

§               http://www.afran.ir/modules/smartsection/item.php?itemid=155

§               و دیگر سایت های داخلی و منطقه ای

 

 

 

جستجو
جستجوی پیشرفته جستجوی وب
تازه ها
---
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدیدکنندگان
بازدید این صفحه: 1013
بازدید امروز : 111
بازدید این صفحه : 173345
بازدیدکنندگان آنلاين : 6
زمان بازدید : 0.7500

صفحه اصلی|ايران|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|سوالات متداول|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت